Teatrul National ,,Vasile Alecsandri'' Iasi
HAGA
13
sep
HAGA
Iasi
Teatrul National Vasile Alecsandri
Sentimentul fragil al sperantei - Teatrul Odeon
7
sep
Sentimentul fragil al sperantei - Teatrul Odeon
Iasi
Teatrul National Vasile Alecsandri
Apocalipsa gospodinelor -Teatrul Tineretului Piatra Neamt
8
sep
Apocalipsa gospodinelor -Teatrul Tineretului Piatra Neamt
Iasi
Teatrul National Vasile Alecsandri
 SF(Super fragil) -Teatrul Excelsior  Bucuresti
9
sep
SF(Super fragil) -Teatrul Excelsior Bucuresti
Iasi
Teatrul National Vasile Alecsandri
Magyarosaurus  Dacus - Teatrul Sziligeti Oradea
11
sep
Magyarosaurus Dacus - Teatrul Sziligeti Oradea
Iasi
Teatrul National Vasile Alecsandri
HAGA PREMIERA
5
sep
HAGA PREMIERA
Iasi
Teatrul National Vasile Alecsandri
O TRAGEDIE VENINOASA
15
sep
O TRAGEDIE VENINOASA
Iasi
Teatrul National Vasile Alecsandri
COLIVIA
1
oct
COLIVIA
Iasi
Teatrul National Vasile Alecsandri
DOMNUL VULPE
3
oct
DOMNUL VULPE
Iasi
Teatrul National Vasile Alecsandri
AGNES, ALEASA LUI DUMNEZEU -Teatrul Nottara
10
sep
AGNES, ALEASA LUI DUMNEZEU -Teatrul Nottara
Iasi
Sala Studio Teofil Valcu
Anatomia unei sinucideri  - Teatrul  A. Muresanu  Sf. Gheorghe
8
sep
Anatomia unei sinucideri - Teatrul A. Muresanu Sf. Gheorghe
Iasi
Sala de Teatru la CUB
BUJOR - Teatrul Dramatic Galati
9
sep
BUJOR - Teatrul Dramatic Galati
Iasi
Sala de Teatru la CUB
Eu sunt propria mea sotie - Teatrul Mic Bucuresti
7
sep
Eu sunt propria mea sotie - Teatrul Mic Bucuresti
Iasi
Sala de Teatru la CUB
TSCHIK.De ce am furat masina - Teatrul German Timisoara
10
sep
TSCHIK.De ce am furat masina - Teatrul German Timisoara
Iasi
Sala de Teatru la CUB
Caracatita - Teatrul Masca Bucuresti
11
sep
Caracatita - Teatrul Masca Bucuresti
Iasi
Sala de Teatru la CUB
ANTOLOGIA DISPARITIEI
16
sep
ANTOLOGIA DISPARITIEI
Iasi
Sala de Teatru la CUB
 IMPROVIZATIE CU UN CAINE
26
sep
IMPROVIZATIE CU UN CAINE
Iasi
Uzina cu teatru
ANTONIN ARTAUD. FAMILIA CENCI
5
oct
ANTONIN ARTAUD. FAMILIA CENCI
Iasi
Teatrul National Vasile Alecsandri
IARNA DRAGOSTEI NOASTRE
4
oct
IARNA DRAGOSTEI NOASTRE
Iasi
Sala Studio Teofil Valcu
CONU LEONIDA FATA CU REACTIUNEA
30
sep
CONU LEONIDA FATA CU REACTIUNEA
Iasi
Uzina cu teatru
IN PLINA GLORIE
29
sep
IN PLINA GLORIE
Iasi
Sala Studio Teofil Valcu
SPUNE CEVA FRATE
28
sep
SPUNE CEVA FRATE
Iasi
Uzina cu teatru
ACHIT IN AVANS
27
sep
ACHIT IN AVANS
Iasi
Sala Studio Teofil Valcu
FRICI
10
sep
FRICI
Iasi
Uzina cu teatru
Concert Maria Raducanu
8
sep
Concert Maria Raducanu
Iasi
Sala Studio Teofil Valcu

Teatrul National ,,Vasile Alecsandri'' Iasi

 

Oraş aşezat pe drumul mare de comerţ cu Polonia, cu Rusia şi cu ţările germane, era firesc ca între zidurile Iaşului să poposească – alături de negustori, cărăuşi, emisari de la curţile străine, misionari şi mulţi aventurieri – şi trupe care aduceau menajerii, circuri, panorame şi spectacole de teatru. La sfârşitul secolului al XVIII-lea şi începutul secolului al XIX-lea erau tot mai numeroşi feciorii de boieri ce mergeau să înveţe în Franţa, Germania sau Italia. Acolo făceau cunoştinţă cu teatrul cult aflat la mare cinste. Moda se întinde, şi întâiul animator al vieţii artistice şi culturale din Moldova, Gheorghe Asachi, joacă, ajutat de „diletanţi” din familiile Ghica şi Sturza, cea dintâi piesă în limba română, "Mirtil şi Hloe", pastorală într-un act prelucrată după Gessner şi Florian.

              După primul spectacol în limba română dat de Gheorghe Asachi în casele boierului Ghica, spectacolele trupelor străine (italiene, franceze, ruseşti) se dădeau în săli special amenajate.”Prima dintre acestea a fost cea amenajată în casele din această zonă ale boierului Lascarachi Agachi, zis ”Talpan”, în 1812 de către italianul Gaetano Magi” (N. A. Bogdan – Oraşul Iaşi, ediţia a II-a, 1913).  

              În 1832 ”... o altă trupă franţuzească de comedii şi vodeviluri soseşte în Iaşi sub direcţia a doi fraţi Fouraux şi, negăsind sălile de teatru clădite de Magi, preface în teatru casa doctorului Peretz din strada Goliei. Sala de teatru activa sub firma ”Théâtre de varieté”. Pe scena acestui teatru, în 10 aprilie 1834, Gheorghe Asachi a organizat spectacolul în limba română intitulat "Serbarea păstorilor moldoveni", în care „actorii” erau Gheorghe Asachi, Vasile Alecsandri, Matei Millo, Mihail Kogălniceanu, Al. Mavrocordat, N. Docan, Scarlat Vărnav şi alţi fii de boieri.

              Tot în acest ”Théâtre de varietés” s-au dat primele spectacole ale Teatrului Naţional Iaşi, înfiinţat în 1840, sub direcţiunea lui Costache Negruzzi, Vasile Alecsandri şi Mihail Kogălniceanu (conducerea trupei româneşti: Costache Caragiali), până în 22 decembrie 1846, când a fost inaugurată noua sală a Teatrului cel mare de la Copou, în casa boierească a lui Mihail Sturza, trecută acum în proprietatea Epitropiei Spitalului Sf. Spiridon din Iaşi.

              În stagiunile următoare, trupa românească trece prin schimbări de fond şi de formă, are idei progresiste, actori patrioţi, scriitori care sprijină mişcarea revoluţionară. Stagiunile 1849-1850 şi 1851 şi 1852 sunt stagiunile triumfului lui Matei Millo, însă după succesele strălucite apar dificultăţi de ordin administrativ (dese schimbări ale conducerii), ori social (epidemia de holeră). Din 1866, Guvernul acordă o subvenţie de 50 000 lei Primăriei din Iaşi care e obligată să ia asupra ei întreaga administraţie a Teatrului moldovenesc, însă rezultatele slabe hotărăsc numirea unui director profesionist în persoana actorului N. Luchian care angajează, pe lângă actorii ieşeni, trupa bucureşteană a lui Mihai Pascaly. 

              Experienţa de viaţă teatrală a celor trei teatre naţionale – Iaşi, Bucureşti şi Craiova – a făcut ca în perioada 1877-1878 să se ajungă la legiferarea transformării teatrelor în Societăţi dramatice. 

              Urmează o perioadă de căutări în privinţa repertoriilor care să corespundă menirii de Teatru Naţional  socotit drept o şcoală a limbii, a îndreptării moravurilor şi a instruirii unor segmente cât mai largi de public.

Istoria noii clădiri 

               Istoria clădirii Teatrului Naţional din Iaşi, care din 1956 primeşte numele poetului şi omului de teatru Vasile Alecsandri, este legată de un eveniment mai puţin fericit – distrugerea vechiului Teatru de la Copou în urma unui incendiu devastator, în noaptea de 17 spre 18 februarie 1888.

              Demersurile pentru construirea noului teatru au durat până în 1894 când, datorită stăruinţelor primarului, ale Consiliului comunal, precum şi ale deputatului Miltiade Tzoni, este aprobat contractul cu arhitecţii vienezi Fellner şi Helmer care „până astăzi au zidit mai bine de douăzeci de teatre care sunt modele de bun gust şi de bună orânduire”: Viena, Praga, Odessa, Mainz, Hamburg, Oradea,  Darmstadt, Budapesta, Timişoara, Augsburg, Cernăuţi, Carlsbad, Fiume, Pressburg, Szegedin, Cluj sau Berlin. 

              Execuţia construcţiei a fost încredinţată unei societăţi bucureştene, iar uzina electrică şi cea termică au fost realizate de o societate berlineză. De notat că de la uzina electrică s-au alimentat primele instalaţii de iluminat public din Iaşi (iluminatul Pieţii Teatrului cu 12 lămpi electrice cu arc voltaic) care constituie începutul electrificării oraşului Iaşi. Lucrările de construcţie durează doi ani şi, în 1896, la 2 decembrie, în cadrul unei impresionante ceremonii culturale, are loc solemnitatea predării cheilor primarului Nicolae Gane.              

              Programul serbărilor de inaugurare derulat în zilele de 1 şi 2 decembrie a cuprins „Uvertura Naţională” de Flechtenmacher, vodevilurile „Muza de la Burdujeni” de Costache Negruzzi şi „Cinel-cinel” de Vasile Alecsandri şi comedia în versuri „Poetul romantic” de Matei Millo. Venitul primei seri a fost distribuit săracilor din Iaşi, iar venitul seratei a doua a revenit artiştilor Societăţii dramatice din Iaşi.                                            

Arhitectura

              Sala Mare cu 740 de locuri organizată în stal, loje şi balcon impresionează prin rafinamentul, fantezia şi somptuozitatea ornamentelor de inspiraţie barocă şi rococo, fie că este vorba despre reprezentările sculpturale sau picturale.

              Cele 1418 lămpi electrice şi candelabrul cu 109 becuri din cristal de Veneţia luminează un teatru cu o personalitate arhitectonică unică. 

              Cortina principală, pictată de maestrul vienez Lenz şi terminată de unul din discipolii săi, este concepută sub forma unei alegorii a vieţii cu cele trei vârste în plan central, la dreapta fiind imaginată simbolic Unirea Principatelor; partea stângă, pictată de ucenicul lui Lenz este diferită de rest prin stil şi culoare.

              Plafonul şi cortina de fier (sau de incendiu) au fost pictate de Alexander Goltz. Cortina de fier prezintă motive ornamentale dispuse simetric, iar plafonul – adevarată operă de artă – a avut ca tematică Povestea, reprezentată figurativ prin alegorii paradisiace, nimfe şi îngeri încadraţi de o stucatură rococo. 

              Tot pe plafon, deasupra fosei orchestrei, se află stema celor patru provincii reunite, cu însemnele heraldice ale fiecăreia, iar din stema regală aflată într-un plan paralel, cel mai vizibil este sceptrul, însemnele regale fiind îndepărtate după abdicare. 

Personalităţi

              Marile nume ale scenei ieşene continuă să-şi trăiască destinele în memoria prezentului: N. Luchian, Fanny Tardini, Mihail Pascaly, Mathilda Pascaly, Mihail Galino, Matei Millo şi mai târziu, Grigore Manolescu, Aristizza Romanescu, Agatha Bârsescu, Aglae Pruteanu.                        

              Generaţia de aur creatoare de repere a făcut epocă: actorii Aurel Ghiţescu, Anny şi Bruno Braeschi, George Popovici, Nicolae Şubă, Constantin Ramadan, Margareta Baciu, Marioara Davidoglu, Mihai Grosariu, Ştefan Dăncinescu, Costache Cadeschi, Costache Sava, Eliza Nicolau, Virginica Bălănescu, Miluţă Gheorghiu, Ion Lascăr, Carmen Barbu; regizorii Aurel Ion Maican, Ion Sava, George Mihail Zamfirescu şi scenograful Theodor Kiriacoff.    

              Personalitaţi de marcă ale lumii literare s-au implicat în activitatea Teatrului Naţional: A. D. Xenopol şi Otilia Cazimir scriu cronici dramatice, iar Garabet Ibrăileanu făcea parte din comitetul de lectură. Şi-au confirmat vocaţia şi talentul de buni diriguitori ai acestei instituţii cu un capital deschis spre universalitate: Mihail Sadoveanu, Mihai Codreanu, Ionel Teodoreanu, Iorgu Iordan, George Topârceanu, Andrei Oţetea sau N. I. Popa.   

              Trupa este alcătuită din 35 de actori, 2 regizori şi 1 scenograf, alături de compartimentele manageriale, administrative şi tehnice, şi de alţi numeroşi colaboratori şi invitaţi pe proiect teatral. Numărul premierelor pe stagiune variază (8-10 titluri), acestora adăugându-li-se reluările spectacolelor de succes. 

              Repertoriul, alcătuit pe baza valorii artistice a textelor propuse, pe baza criteriilor de utilizare a trupei, în urma ofertelor regizorale şi a testelor de piaţă, cuprinde piese din dramaturgia clasică şi universală, urmărind în aceeaşi măsură şi promovarea noii dramaturgii româneşti. 

              Astfel, echilibrul unui asemenea repertoriu relevă orientarea pluridirecţională a mesajului cultural care nu mai este apanajul exclusiv al unui cadru formal, ci crează modalităţi tot mai diverse de contact public. Naţionalul ieşean tinde către un asemenea limbaj modern care să satisfacă exigenţe din cele mai diverse.

 

Teatrul Național „Vasile Alecsandri” din Iaşi a fost nominalizat pe lista scurtă a BBC celor mai frumoase teatre din lume. Conform jurnaliștilor britanici, teatrul ieşean este o veritabilă bijuterie arhitectonică care adăposteşte adevărate monumente de artă. Din topul „Seven theatres that take your breath away” mai fac parte teatrele Bristol Hippodrome din Bristol, Teatrul Olimpic din Vicenza, Teatro La Fenice din Venezia, Palais Gariner din Paris, Globe Theatre din Londra, War Memorial Opera House din San Francisco.

 

 

 

 

Tot ce te intereseaza, direct in inbox.
Aboneaza-te la newsletter-ul nostru, fii primul la care ajung evenimentele noi.
Nu ai gasit inca evenimentul tau?
Cauta aici dupa cuvinte cheie.
Urmareste noutatile pe:
© 2024 Ticketing Nation S.R.L. . Toate drepturile rezervate.