Lucian Ban și Mat Maneri lansează albumul
TRANSYLVANIAN DANCE
și reinterpretează colecția de folclor a lui Béla Bartók
într-un concert multimedia
Duo-ul newyorkez al pianistului Lucian Ban și al violistului Mat Maneri readuce la viață cântecele transilvane pe albumul Transylvanian Dance lansat de prestigioasa casă de discuri ECM Records. În cadrul unui turneu internațional de lansare, după o serie de concerte în Statele Unite, Canada, Europa (Italia și Franța), cei doi muzicieni ajung și în România pentru o serie de concerte eveniment. La Brăila, Lucian Ban și Mat Maneri vor cânta la Teatrul ”Maria Filotti” pe 22 mai, ora 18.00, a doua zi după concertul de la Ateneul Român.
Vocile țăranilor înregistrați de Béla Bartók în urmă cu mai bine de o sută de ani pe cilindrii de ceară Edison vor răsuna în tandem cu improvizațiile live ale celor doi muzicieni, în timp ce proiecții video special create pentru spectacol vor aduce în fața audienței partiturile originale ale lui Béla Bartók și fotografii rare, făcute chiar de el în satele din Transilvania.
Transylvanian Dance a fost deja nominalizat pentru Best Jazz Album of 2024 de El PAIS, cel mai important ziar al Spaniei, de All About Jazz și Postgenre și a fost elogiat de ziarul canadian Vancouver Sun pentru ”interpretarea extraordinară”, iar de săptămânalul elevețian Die Weltwoche din Elveția pentru că ”face ca această muzică să strălucească din nou, Béla Bartók fiind, într-un fel, cea de a treia prezență”. Albumul este prezent și pe Europe Jazz Media Charts unde criticul belgian Georges Briquet îl descrie drept o „apariție discografică de excepție ce garantează o audiție aproape metafizică” în timp ce radioul public Bayeriche Rudfunk din Bavaria vorbește despre felul în care această muzică „deschide spațiul și timpul, o imersiune în istorie și în prezent”.
***
Povestea cântecelor transilvane reimaginate a început în urmă cu câțiva ani, în cadrul proiectului Retracing Bartók curatoriat de Jazz Updates în programul oficial al Timișoara ECOC 2023. După ce prestigiosul National Public Radio din Statele Unite a difuzat o cronică audio incluzând fragmente din muzica lor și o analiză rafinată a acesteia, cronică preluata de sute de radiouri locale americane, primul album Transylvanian Folk Songs a fost propulsat în celebrul top Billboard unde a rămas timp de mai multe săptămâni. Criticul NPR Kevin Whitehead a scris despre „misterul și claritatea cu care trio-ul infuzează cântecele tradiționale din Transilvania, despre cum pianul cântă precum clopotele unei biserici”. Cei doi muzicieni au continuat reimaginarea prin limbajul jazz-ului și al improvizației colecției de folclor din Transilvania pe ultimul lor album încântând audiența din lumea întreagă în spectacole de o intensitate și emoție ieșite din comun.
Despre violistul Mat Maneri, nominalizat la Premiile Grammy, revista All About Jazz a scris că ”a schimbat felul în care lumea jazz-ului ascultă vioara și viola”, iar despre pianistul Lucian Ban s-a scris în revista Downbeat că ”este fără îndoială în liga majoră a pianiștilor contemporani... cu greu se găsește cineva să-l egaleze.” Cei doi și-au început colaborarea în 2010 în cadrul proiectului Enesco Reimagined lansând peste 10 albume împreună și concertând în întreaga lume.
Lucian Ban și Mat Maneri vor susține concerte la Brăila, Brașov, Zalău, Cluj, Bistrița, Timișoara, precum și în București, la Ateneul Român.
****
Tandemul pianistului de origine română Lucian Ban și al violistului american Mat Maneri este recunoscut în lume pentru melanjul profund între folclor și improvizație, pentru recontextualizările între muzica clasica și jazz și pentru căutările lor pentru un ideal de jazz cameral. Publicația Financial Times descrie „țesătura complexă între sunetul unic al violei lui Mat Maneri și pianul plin al lui Lucian Ban drept una din plăcerile jazz-ului contemporan din ultima decadă”. Ce doi muzicieni și-au început colaborarea în 2008 in cadrului proiectului Enesco Reimagined un octet alcătuit din staruri ale jazz-ului new yorkez ce reimagina muzica instrumentală a marelui compozitor român George Enescu. Albumul cu același nume înregistrat la Festivalul Enescu a primit o serie de premii internaționale, elogiile presei și a fost prezentat pe marile scene din America și Europa. Cei doi au continuat să lucreze împreună debutând în duo la prestigioasa casă ECM Records cu „Transylvanian Concert” în 2013 album ce le-a adus consacrarea internațională și turnee în întrega lume și pe care ziarul The Guardian îl elogia pentru „vocea originala și frumusețea neortodoxă”. În 2019 duetul a colaborat cu Evan Parker una din vocile cheie ale avangardei europene din ultima jumatate de secol pentru albumul „Sounding Tears”, urmat de o trilogie de albume a ansamblului microtonal al lui Mat Maneri, si albumul Blutopia (All About Jazz Best Album of the Year) un quintet cu reputatul saxofonist Alex Harding și celebrul tubist Bob Stewart. În 2023 cei doi muzicieni fac o rescriere radicală a operei Oedipe de George Enescu pentru un ansamblu de jazz și 2 cântăreți, albumul Oedipe Redux fiindu-i dedicată o pagină întreagă în cea mai importantă publicație de jazz, Downbeat Magazine.
Pe parcursul unei cariere de apropae 40 de ani Mat Maneri a redefinit sound-ul și locul violei n jazz și muzica improvizată. Născut în Brooklyn în 1969 Mat Maneri și-a câștigat o reputație internațională drept unul dintre cei mai originali și provocatori artiști ai generației sale, elogiat pentru individualismul sau, pentru mariajul între muzică microtonală și jazz și pentru colaborările sale cu figuri legendare al muzicii improvizate. All About Jazz apreciază că Mat Maneri „A schimbat felul în care lumea jazz-ului ascultă viola”, iar Wall Street Journal îl numește „ Virtuozul Violei în Jazz”.
Numit de ziarul britanic The Guardian “A name to watch” și considerat “unul dintre cei mai talentați pianiști de jazz care s-au mutat la NYC” (Bruce L. Gallanter, Downtown Music Gallery), Lucian Ban și-a câștigat renumele pe scena jazz-ului internațional printr-o serie de albume și colaborări cu nume de primă mână și este recunoscut pentru sinteza extrem de personală între jazz și muzica tradițională românească, pentru reimaginarea muzicii lui George Enescu prin prisma improvizației și pentru căutarea unui ideal al jazz-ului cameral. Muzica lui a fost descrisă drept “un triumf al comunicării emoționale și muzicale” (All About Jazz), “răvășitoare, misterioasă” (New York Times), “neortodoxă dar fascinant de frumoasă” (The Guardian), “atemporală și plină de viață” (Downbeat).